کتابخانه عمومی آیت الله الهامی کلوانق

آدرس - کلوانق -خیابان ولایت - روبروی شهرداری تلفن : 04143445313

کتابخانه عمومی آیت الله الهامی کلوانق

آدرس - کلوانق -خیابان ولایت - روبروی شهرداری تلفن : 04143445313

کتابوان ماه اسفند 1401


با معرفی ۴ اثر؛

منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ۱۴۰۱ معرفی شد

منابع طرح کتابخوان ماه، ویژه اسفند ماه ۱۴۰۱ با ارائه کتاب های «بیا با هم بکاریم»، «حدیث حلقه‌ی خوبان»، «عشق، فصل پایان» و «گل سرخ آزادی» معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ماه ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب اسلامی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر در سطح کشور، معرفی شد.


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ۱۴۰۱ معرفی شد

«بیا با هم بکاریم»
پدیدآور: جورجی بریکت
شاعر: بنفشه رسولیان بروجنی
ناشر: نشر نوشته
تعداد صفحات: ۲۴

آموزش غیرمستقیم برخی مفاهیم به کودکان تأثیر بیشتر و عمیق‌تری در یادگیری آن ها دارد. داستان‌های جذاب و دلنشین درباره‌ موضوعات مختلف به کودکان کمک می‌کند تا درک بهتری از مفاهیم داشته باشند. زبان شعر یکی از مناسب‌ترین ابزار و راه‌ها برای تحقق این هدف است.

کتاب «بیا با هم بکاریم» یکی از همان داستان‌هاست که با استفاده از شعر کودکانه مفهوم کاشت یک دانه را آموزش داده و لذت به ثمر رسیدن کار درست و جمعی را نشان می‌دهد.

در این کتاب که به زبان شعر ترجمه شده هدف نویسنده افزایش حس مسئولیت‌پذیری، تقویت و کسب مهارت‌های اجتماعی و همکاری با دیگران است؛ کتاب علاوه بر ذکر مراحل کاشت دانه، در فضایی صمیمانه و خودمانی مفاهیم روحیه کار جمعی، همراهی با والدین، بازی و نظم در کار را نیز با زبان شیرین و کودکانه بازگو می‌کند.


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ۱۴۰۱ معرفی شد

«حدیث حلقه‌ی خوبان» (شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام)
پدیدآور: امیر شیرزاد
ناشر: کتاب طه
تعداد صفحات: ۳۵۲

صحیفه سجادیه مجموعه‌ای از احادیث بسیار بلند و بی‌نظیر و عمیق و ظریف و دقیق و جامع است که در میان آن‌ها، دعای بیستم با عنوان دعای مکارم الاخلاق به بیان اهل معرفت برجستگی ویژه‌ای دارد، از حیث جامعیت اگر بی‌نظیر نباشد، قطعاً بسیار کم‌نظیر است و هر آنچه که یک موحّدِ مؤمن برای زندگی مادی و معنوی، دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی و ... نیاز دارد را در خود در نهایت ایجاز و در عین حال عمق و ظرافت بیان داشته و دارای فرازهایی بسیار تأمّل‌برانگیز است که اگر با یک شرح مناسب و متقن بر اساس مبانی صحیح همراه شود، قطعاً بهره انسان را از این دعا بیش از پیش می‌نماید.

رهبر معظّم انقلاب حفظه الله درباره این دعای عظیم الشأن تأکیدات و توصیه‌های فراوانی داشته‌اند، از جمله اینکه بیان داشتند: «دعای مکارم الاخلاق که حقیقتاً هر فقره و جمله از آن یک معرفت بزرگ است، برای انسان مؤمن یک درس زندگی است. جا دارد کسانی که اهل مطالعه و تدبّر یا اهل دعا و تضرّع هستند با دعای مکارم الاخلاق انس بگیرند و آشنا شوند.»

به بیان بزرگان از اهل معرفت، این دعای شریف دعایی است بسیار عالی که در آن هم بسیاری از دردهای معنوی و هم درمان آن ذکر شده است.

هیچ دعایی به اندازه این دعا از ادعیه صحیفه سجادیه دارای شروح متعدد نیست، از زمان متقدّم تا معاصر علما شرح‌های مختلف و متعددی بر این دعا نگاشته‌اند که این خود شدّت اهمیت را می‌رساند. این اثر نیز با روش تدبّر و البته بهره‌گیری از آیات و روایات و اشعار و حکایات با تأکید بر حفظ روانی نثر کتاب سعی کرده شرحی جذاب و در عین حال متقن متناسب برای عموم مردم و به ویژه جوانان را ارائه کند.


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ۱۴۰۱ معرفی شد

«عشق، فصل پایان»
پدیدآور: جواد افهمی
ناشر: انتشارات شهید کاظمی
تعداد صفحات: ۳۱۲

«وقت کندن وزنه از تخته بود. نفس حبس شده‌اش را با فریاد بیرون داد و به یک حرکت وزنه را از تخته جدا کرد و بالای سر برد. حالا وقت آن بود که از زمین بلند شود. وقت آن بود که زانوهای خم شده را راست کند. وقت آن بود که راست قامت زیر وزنه‌ای که کمر تمام رقیبانش را خم کرده بود و زانوانشان را لرزانده بود و وادار به تسلیم شان کرده بود، بایستد و طاقت بیاورد.»

«عشق، فصل پایان»، رمانی است درباره جانبازی که از نوجوانی در رشته وزنه‌برداری فعالیت داشته و اکنون نیز با توجه به وضعیتش بر سکوی قهرمانی می‌ایستد.

نویسنده تلاش کرده تا برای بدست‌آوردن اطلاعات دقیق از زندگی اسماعیل اعلمی با خانواده و دوستان و اطرافیانش در تبریز مصاحبه داشته باشد و مدارک و یادداشت‌های به جامانده از جوانی اعلمی را از نزدیک ببیند. بر همین اساس داستان بر مبنای واقعیت است و اسماعیل را همچون ققنوسی می‌داند که از خاکستر خود برخاسته است و کمتر ردی از خود به‌جای گذاشته است. افهمی از همان ابتدای رفتن به تبریز و روبروشدن با افراد مختلف را روایت می‌کند. در این اثر روایتی از شکست‌دادن وزنه‎ها در کنار فعالیت و مبارزات برادران اعلمی با ظلم و ستم پهلوی آمیخته است.

علاقه‌مندان به آثاری با موضوع دفاع مقدس و ادبیات پایداری از خواندن این داستان لذت می‌برند. جذابیت داستان در واقعی بودن آن است و شخصیت اصلی داستان زنده است.


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ۱۴۰۱ معرفی شد

«گل سرخ آزادی»
پدیدآور: مسلم ناصری
ناشر: به‌نشر
تعداد صفحات: ۶۴

«گل سرخ آزادی» کتابی دیگر از مجموعه «هشت قصه از زندگی معصومین علیهم‌السلام» است؛ کتابی با هشت قصه‌ی کوتاه از امام حسین علیه‌السلام. مهمان کوچک دوست‌داشتنی، هدیه‌ای از خزانه‌دار بهشت، گل سرخ آزادی، تکه‌نان شادی‌بخش، دلاور جوان، پسر چشم کبود، سپاه تشنه و آخرین یاور، عناوین این هشت قصه است که هر یک روایتی از زندگی امام حسین علیه‌السلام را برای نوجوانان بازگو می‌کند.

برخی از این قصه‌ها همچون مهمان کوچک دوست‌داشتنی روایتگر دوران کودکی امام و سپاه تشنه و آخرین یاور از داستان‌هایی است که دوره بزرگسالی امام و ماجرای کربلا را روایت می‌کند. زبان ساده و گیرای نویسنده و انتخاب متناسب داستان با فضای ذهنی مخاطب از ویژگی‌های شاخص کتاب به‌شمار می‌رود. همین‌طور گرافیک و کتاب‌سازی چشم‌نواز کتاب نیز جذابیت آن را دوچندان کرده است.

#کتابخانه_آیت_الله_الهامی_کلوانق

آدرس ما در شبکه های اجتماعی                                               

                                    @kalvanagpl

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد